U svojoj suštini, ateizam je vjerovanje da nije bilo ničega i da se ništa dogodilo u ničemu i zatim je ništa magično eksplodiralo bez razloga stvorivši sve, i onda se ogranak svega magično preuredio bez razloga u samoreproduktivne čestice koje su se zatim pretvorile u dinosauruse. Prema ateističkom pogledu na svijet i život, mrtva materija je vječna, ona je sama sebe stvorila i samoorganizovala se putem niza slučajnosti, sve dok nije proizvela prvo jednostavne a zatim sve složenije oblike života koji su evoluirali iz jedne u drugu vrstu. I pošto sada ne vidimo nijedan od ovih magičnih procesa niti ih možemo eksperimentalno potvrditi, sve se to desilo tokom više milijardi godina.
U ideološkoj osnovi, ateizam predstavlja poricanje Boga i borbu protiv Boga. Ateizam vuče korjene iz antičke prošlosti i neki njegovi oblici mogu se pratiti u indijskoj filozofiji (jainizam, budizam i određene hinduističke sekte), zatim u klasičnoj grčkoj i rimskoj filozofiji (sofizam, epikurejizam), da bi se u skorijoj istoriji razvio u periodu renesanse i prosvetiteljstva, uglavnom kao proizvod kriticizma tadašnjeg religijskog establišmenta. Među poznatijim ateistima iz tzv. doba prosvetiteljstva ističu se Žan Žak Ruso, Volter, Dejvid Hjum, Adam Smit… Za vrijeme Francuske revolucije (1789-1799) razvio se Kult razuma koji je zaustavio Maksimilijan Robespjer, deista, zamijenivši ga Kultom Vrhovnog Bića.
XIX vijek obilježili su pokreti kao što su racionalizam i slobodna misao, a ateistička filozofija je počela atakovati na vodeće obrazovne institucije na Zapadu, politiku, nauku i društvenu paradigmu.
Karl Marks (1818–1883) napisao je 1844. godine „Doprinos kritici Hegelove filozofije prava“, gdje je religiju okarakterisao kao „opijum za narod“. Fridrih Niče (1844-1900), takođe filozof iz 19. vijeka, ostao je poznat po aforizmu „Bog je mrtav“, iako je bio svjestan da savremena ateistička misao vodi u nihilizam i gubljenje svih vrijednosti. U istom vijeku, uporedo sa ateizmom razvio se i feminizam koji je okrivljivao religiju kao glavni izvor za ugnjetavanje žena i nejednakost polova.
Za više detalja, vidi INTELEKTUALIZAM I ĐAVOLJE ROBLJE (pdf)
Ateizam 20. vijeka se razvio u veći spektar filozofija kao što su egzistencijalizam, objektivizam, sekularni humanizam, nihilizam, logički pozitivizam, marksizam, anarhizam, feminizam i opšti naučni i racionalistički pokret.
Državni ateizam veže svoje početke za Francusku revoluciju, a zatim komunizam i fašizam, surovi kapitalizam i kolonijalizam.
Iz istorije ateizma, zvanične i one manje poznate, nije teško zaključiti da je ateizam lansiran iz najblaže rečeno društveno problematičnih krugova (jedne vrste zavjereničkog podzemlja), čija ideologija pripada satanističkom konceptu.
Nije li u najmanju ruku čudno što savremena ateistička nauka a priori odbacuje mogućnost inteligentnog stvaranja, ili ako nekad i posegne za tom vrstom argumentacije, život na Zemlji pripisuje aktivnostima vanzemaljaca, čije postojanje nikad nije potvrđeno, čak ni mogućnost života na nekoj poznatoj planeti u univerzumu. Potrebno je da se poklopi оkо 200 danas pоznаtih kritеriјumа zа pоstојаnjе vаnzеmаlјskоg živоtа nа drugim plаnеtаmа, а pоtеnciјаlnо nаsеlјеnа plаnеtа mоrа dа оdgоvаrа svаkоm оd njih bеz izuzеtkа, inаčе – rаspаšćе sе sаv sistеm.
Izbačen: Inteligencija nije dozvoljena – film o jednoumlju i pritisku koji akademska zajednica vrši na pojedince koji istupe sa argumentima u korist inteligentnog dizajna ili bilo kakve najave mogućnosti postojanja Tvorca.
Dr Džejson Lajl: Konačni dokaz stvaranja (video i transkript predavanja)
Dr Jovan Ilijev: Ateizam ili hrišćanstvo (serija predavanja)
Za više detalja o inteligentom dizajnu, vidi stranice Biblija i nauka i Dokazi postojanja Boga.
Održivost ateističkog koncepta (pdf)
Mračni spiritualni korijeni globalnog socijalizma: komunističke strategije prije Marksa (članak)
Ateistički i biblijski pogledi na patnju i smrt (članak)
Ateisti smatraju da religiju treba držati podalje od javnih mjesta. Ali šta ako je i ateistički humanizam religija?
U svojim intenzivnijim naporima da smanje uticaj hrišćanstva u javnoj areni, ateistički aktivisti i drugi sekularni humanisti postali su svjesni ironije: dok isisavaju hrišćanstvo iz društva, oni ispunjavaju vakuum svojom vlastitom (neteistički) utemeljenom religijom.
Da, dobro ste vidjeli. Ateizam je religija. Dok ateistički humanisti tvrde da mora postojati potpuna odvojenost crkve i države, oni odbijaju da priznaju da je njihov vlastiti sistem vjerovanja, prema stvarnoj definiciji Websterovog rječnika, religiozan. Humanizam je „doktrina, stav ili način života usredsređen na ljudske interese ili vrijednosti; posebno: filozofija koja obično odbacuje natprirodnost…“. Humanisti vjeruju da su racionalno razmišljanje i praktično iskustvo izvori određivanja morala, a ne sveta knjiga. Websterov rječnik uključuje definiciju religije s neteističkim značenjem: „uzrok, princip ili sistem vjerovanja koji se drže s žarom i vjerom“. Ateisti imaju pogled na svijet koji se dobro uklapa u ovu definiciju, jer imaju razlog da promovišu, prihvate naturalistički sistem vjerovanja i drže ga sa žarom i vjerom. Zaista, ateistički humanizam je, po definiciji, religija.
Štaviše, prvi humanistički manifest odnosi se na humanizam kao religiozni pokret (iako bez pozivanja na natprirodno).
Razmotrite implikacije. Ako je ateistički humanizam religija, onda je ta religija sada prihvaćena u državnim školama i prožima pravni sistem. Povrh toga, njegove ideje prožimaju kulturu, uključujući medije, muzeje, naučne knjige, internet i naučne časopise.
Razmotrite šta se dešava na većini časova prirodnih nauka. Naturalistička ideja evolucije od molekula do čovjeka prevladava u učionici. Kada učitelji objašnjavaju univerzum i sav život na prirodan način, njihovo učenje odbacuje Boga i pruža „naučno“ obrazloženje koje podržava ateistički humanizam. Ipak , evolucija nije naučna činjenica već interpretacija vođena naturalističkim, religijski motivisanim pogledom na svijet.
Djeca koja pohađaju državne škole pod uticajem su uvjerenja ateističkog humanizma i često toga nisu ni svjesna. Ateisti shvataju opasnost priznavanja da je njihov pogled na svijet vjerski sistem. Da se priznaju kao religija, izgubili bi moralno opravdanje za izbacivanje hrišćanskih uticaja iz učionice i javne arene. Takođe, više nisu mogli biti slobodni da svoja humanistička učenja guraju kao „neutralne“ činjenice u učionici, uprkos suprotnim vjerskim uvjerenjima učenika.
Jednostavan test može dokazati da li je pogled na svijet „nereligiozan“. Ako ateizam nije religiozan, zašto se ateisti vatreno protive vjerskim tvrdnjama?
Nadalje, da li se ateistički pogled na porijeklo, kao što su veliki prasak i evolucija tokom miliona godina – svaki uključuje prirodne procese – suprotstavlja religioznom pogledu na Božje natprirodno stvaranje za šest dana? Da. Stoga su i sekularni pogledi na porijeklo religiozni.
Ljudi koji tvrde da nisu religiozni, ali potom donose sudove o religioznim vjerovanjima (kao što su postojanje Boga i istinitost Biblije ) su, u suštini, donosili religiozne objave. Ateistički humanisti mogu tvrditi da su nereligiozni, ali njihova revnost u pobijanju drugih religija samo otkriva njihovu vlastitu religioznost.
Iako je nada da živimo u bezbožnom svemiru religiozno vjerovanje, ateistički humanisti nemaju održivu religiju zasnovanu na vlastitim logičkim kriterijima.
Na primjer, ateisti kažu da će vjerovati samo u ono što mogu dokazati, ali se drže uvjerenja – da je materija nastala prirodnim procesima – što je nedokazivo empirijskom naukom.
Pristalice vjeruju da su svemir, sav život, zakoni prirode i zakoni logike nastali prirodnim procesima, ali to nije dokazivo.
- Ateisti vjeruju da prestaju postojati nakon što umru, ali kako se to vjerovanje može dokazati?
- Ateisti vjeruju da Bog ne postoji, ali mogu li dokazati ovo načelo, osim ako posjeduju svo znanje?
- Pošto niko nikada nije mogao dokazati nepostojanje Boga (osim ako ta osoba nije imala sve znanje, u kom slučaju bi on/a bio/la Bog ), ateizam mora biti sistem vjere.
Jedan iskreni ateista je priznao: „Moj stav nije zasnovan na nauci, već na vjeri… Odsustvo Stvoritelja, nepostojanje Boga moja je vjera iz djetinjstva, moje odraslo vjerovanje, nepokolebljivo i sveto.“ (Imunolog George Klein, The Atheist in the Holy City (Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1990), p. 203.)
Sama Biblija govori o ateizmu na vrlo određen način: „Reče bezumnik u srcu svome: Nema Boga.“ (Psalam 53:1)
Pojam religije je zbog svoje zloupotrebe i izopačene primjene tako pogrešno shvaćen, da je jedan broj ljudi sa gnušanjem odbacio religiju kao bilo koju drugu nazadnu ideologiju, koja ima svrhu samo da opravda ljudsko zlo pred čovjekovom savješću, dok je drugi broj ljudi i prihvatio religiju upravo u toj najgoroj funkciji.
Istina ne zavisi od toga šta mi mislimo o njoj. Suštinska razlika između istine i zablude je upravo u tome što istina čovjeka čini odgovornim (zato nije omiljena), dok zabluda opravdava čovjekovo prepuštanje liniji manjeg otpora (popuštanje grijehu). Problem se ne rješava pružanjem lažne nade! Uslov svakog problema je priznati uzrok problema, jer inače, isti uzroci će i dalje donositi iste posledice. Kada bi ljudi MOGLI da urede svoj život sopstvenim naporima, onda bi oni to i uradili, a kako nisu uradili, onda je jasno da ne mogu.
Sledeći komentari predstavljaju odgovor na najraširenije zablude o religiji: